Historia

Byggd i Göteborg

M/S, tidigare S/S, Isbjörn byggdes i Göteborg på Götawerken år 1898. Måttet på fartyget är 20 m x 5 m och det går på 2,2 meters djup. Höjden till skorstenens topp är 8 m. Vikten är ståtliga 47 ton.

Från början gick Isbjörn per ångmaskin och köptes 1900 av Oxelösund-Flen-Westmanlands Jernwegar. 1958 blev Isbjörn för liten för sina uppdrag och fick ge sitt namn åt ett annat fartyg och döptes om till ”Björn”. Stockholms Muddring och Bärgnings AB köpte båten och gav det namnet ”Pyret”.

1963 såldes Pyret till skroten, hittades av två initiativrika män; Börje Bruér och Bengt Emanuelsson som köpte Pyret och byggde om den till fritidsbåt. Isbjörn gjordes om från ång- till motorfartyg, och fick en dieselmotor, Volvo D100 på 180hk. Efter att ha sålts 1987 hade Pyret flera ägare och återfick år 2002 sitt ursprungsnamn då Leif Törnblom köpte fartyget och ändrade namn till Isbjörn av Stockholm. Leif renoverade båten och bl.a. hela salongen byggdes till och köket renoverades helt. Fartyget fungerade som Leifs hem i 8 år.

 

År 2010 köptes Isbjörn av Added Value Group

År 2010 köptes Isbjörn av Added Value Group i Finland med Thomas Lundström som kapten. Numera heter båten Isbjörn och ligger uppfixad både ut- och invändigt i Sandviken i Helsingfors. Isbjörn har glatt både yngre och äldre passagerare och har gjort turer bl.a. till Åland och Saimen.

Nu har du chansen att ta del i Isbjörns historia genom att ordna olika evenemang ombord!