Historia

Rakennettu Göteborgissa

M/S, aikaisemmin S/S, Isbjörn rakennettiin Göteborgissa Götawerkenilla vuonna 1898. Laivan mitat ovat 20,0 x 5,0 m ja syväys 2,2 m. Korkeus savupiipun huippuun on 8,0 m. Laivan paino on mittavat 47 tonnia.

lun perin Isbjörn oli höyrylaiva ja vuonna 1900 Oxelösund-Flen-Westmanlands Jernvägar osti aluksen. Vuonna 1958 Isbjörn oli jo pieni verrattuna muihin hinaajiin ja sai uuden nimen ”Björn”. Stockholms Muddring och Bärgnings AB osti ”Björnin” vuonna 1959 ja antoi sille taas uuden nimen ”Pyret” (pikkuinen). 1963 ”Pyret” myytiin romuttamoon josta kaksi idearikasta miestä; Börje Bruer ja Bengt Emanuelsson ostivat sen. He tekivät Pyretistä vapaa-ajan alus, ja höyrylaiva muuttui moottorilaivaksi, Volvo Dieselin D100 180hv moottorilla.

Vuonna 1987 Pyret myytiin ja oli sen jälkeen monen henkilön omistuksessa. Vuonna 2002 Leif Törnblom Tukholmassa osti laivan, antoi sille nimen Isbjörn av Stockholm ja teki siihen suuret remontit, mm. salonki rakennettiin kokonaan ja keittiö uusittiin, olihan tämä Leifin koti 8 vuoden ajan.

uonna 2010 Added Value Group Oy osti laivan Suomeen

Vuonna 2010 Added Value Group Oy osti laivan Suomeen, kapteenina Thomas Lundström. Isbjörn makaa nyt Helsingin Hietalahdessa, kunnostettuna sekä ulkoa että sisältä. Isbjörn on viihdyttänyt sekä lapsia ja aikuisia matkustajia ja tehnyt retkiä mm. Ahvenanmaalle ja Saimaalle.

Sinulla on hieno mahdollisuus ottaa osaa Isbjörnin historiaa järjestämällä laivassa erilaisia tapahtumia.

Nu har du chansen att ta del i Isbjörns historia genom att ordna olika evenemang ombord!